سونوگرافی

سونوگرافی چيست؟
در این روش با استفاده از امواج ماوراء صوت به صورت زنده تصاویری از قسمت های مختلف بدن بر روی مانیتور تشکیل میشود و تفسیر پزشک متخصص سونوگرافی از مجموعه آنها به صورت گزارش تقدیم بیمار و پزشک معالج میگردد.
مهمترین نواحی بدن که به روش سونوگرافی بررسی میشوند کدامند؟
سونوگرافی برای کمک به تشخیص بیماری قسمتهای مختلف بدن نظیر برخی احشاء شکمی (کبد، کیسه صفرا، کلیه ها، طحال، لوزالمعده، آپاندیس، غدد فوق کلیوی و غدد لنفاوی شکم)، احشاء لگنی (مثانه، رحم، تخمدان و پروستات)، تیروئید، پستان، بیضه از سوی پزشک معالج درخواست میشود. برخی اعضاء نظیر ریه ها، مری، معده، روده کوچک و بزرگ دارای روشهای تشخیصی دیگری بجز سونوگرافی میباشند.
مکانیسم سونوگرافی چیست؟
هنگامی که امواج صوتی با مانعی برخورد می‌کنند، برمی‌گردند و از آنجا که بافت‌های مختلف داخل بدن، توانایی‌های متفاوتی در بازتاب امواج صوتی دارند، امواج بازتابش شده توسط کامپیوتر تحلیل شده و به تصویر تبدیل می‌شوندسونوگرافی تستی است که هیچ درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند. متخصص سونولوژی مقداری ژل روی اندام مورد بررسی می‌ریزد تا قسمتی از دستگاه سونوگرافی است که هیچ درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند. متخصص سونولوژی مقداری ژل روی اندام مورد بررسی می‌ریزد تا قسمتی از دستگاه سونوگرافی که اصوات را وارد بدن بیمار می‌کند به راحتی روی بدن حرکت کند و بیمار بی آنکه دردی احساس کند، داخل بدنش مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
با آن که امواج به کار گرفته شده در سونوگرافی بی ضرر هستند اما تصویربرداری‌های بی مورد با این روش توصیه نمی‌شود زیرا حداقل تاثیر منفی تابش بیش از ضرورت امواج، باعث ایجاد گرما می‌شود که در سونوگرافی‌های مربوط به بارداری این حرارت اضافه برای جنین مضر است. بیشتر پزشکان معتقدند که در طول دوران بارداری 4 مرتبه انجام سونوگرافی کافی است
یک بار در ابتدای بارداری که پزشک اطمینان پیدا کند که بارداری خارج از رحم نیست
بار دوم درهفته دوازدهم بارداری که اندام‌های جنین تا حد زیادی شکل گرفته و پزشک با انجام سونوگرافی می‌تواند معده، مثانه، شکل سر، پشت سر، بینی و تقارن اندام‌های جنین را بررسی کند
مرتبه سوم سونوگرافی در هفته بیست و دوم باید انجام شود. در این زمان پزشک با بررسی میزان رشد جنین، وضعیت جنین و تبادلات وی با مادر را کنترل می‌کند ضمن اینکه جنسیت جنین هم قابل تشخیص است.

آنچه بیمار قبل و در هنگام انجام سونوگرافی باید انجام دهد، چیست؟
برای سونوگرافی لگن (که در خانمها شامل مثانه، رحم و تخمدانها و در آقایان شامل مثانه و پروستات میباشد) مثانه پر لازم استمثانه پر به معنی احساس نسبتا زیاد ادرار است.مصرف آب زیاد و پر بودن معده و روده از آب به معنی پر بودن مثانه نیست.
برای سونوگرافی کیسه صفرا باید صفرا در داخل کیسه جمع شود تا کیسه صفرا به اندازه ای متسع گردد که محتویات آن به وضوح دیده شود. چون پس از هر وعده غذایی کیسه صفرا منقبض شده و نسبتا تخلیه میگردد لذا برای انجام سونوگرافی کیسه صفرا، کبد و سیستم صفراوی و یا شکم ( که شامل کبد، کیسه صفرا، کلیه ها، طحال و لوزالمعده میشود) باید از آخرین وعده غذایی حدود تا ساعت گذشته باشد.
میزان تاثیر دستگاه سونوگرافی بر کیفیت و دقت تصاویر به چه میزان است؟
دستگاه سونوگرافی به عنوان وسیله‌ای غیر تهاجمی، در تشخیص بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد و پزشکان با تخصص های مختلف از مزایای این دستگاه بهره مند می شوند به منظور شناسایی میزان اهمیت هریک از عوامل کیفیت دستگاه سونوگرافی بسیار حاعز اهمیت است که در راستای این امر مهم سونوگرافی ، رادیولوژی ، ماموگرافی گلستان از بهترین تکنولوژی های روز دنیا استفاده می کند.
آیا تجربه و دانش پزشک متخصص سونوگرافی بر نتیجه سونوگرافی موثر است؟
مرکز سونوگرافی گلستان با بهره گیری از پیشرفته ترین و جدیدترین تجهیزات روز دنیا و تکیه بر دانش متخصصین با تجربه و پرسنل کار آزموده همواره در جهت حفظ کیفیت خدمات و تمایز خود نسبت به دیگر همکاران کوشیده است . این مرکز با توجه به رده بندی KLAS دارای جدیدترین تجهیزات تصویر برداری پزشکی میباشد
نکات مهم
1.تشخیص و درمان بیماری در علم پزشکی، یک مجموعه است که با علائم بیمار آغاز گردیده و با معاینات پزشک ادامه می یابد و با روشهای پاراکلینیک مانند سونوگرافی، رادیولوژی، آزمایشگاه، سی تی اسکن و MRI تکمیل میگردد. هیچ کدام از موارد فوق به تنهایی برای تشخیص نهایی کافی نمیباشد. به عنوان مثال تشخیص قطعی عفونت ادراری به کمک آزمایشگاه مقدور است و سونوگرافی کلیه ها و مثانه به منظور تشخیص عوامل زمینه ای عفونت نظیر سنگ، توده، ناهنجاریهای مادرزادی و ... انجام میشود.
2.در بیماریهای زنان تشخیص برخی مسائل نظیر افتادگی رحم و مثانه، زخم و عفونت دهانه رحم توسط معاینه، باز بودن لوله ها (در نازائی) توسط عکسبرداری، تشخیص قطعی چسبندگی توسط لاپاروسکوپی و تشخیص مسائلی نظیر کیستهای تخمدانی، فیبرومهای رحمی، آبسه لگنی، ابعاد رحم، ضایعات مادرزادی (رحم دوشاخه) و ... به عهده سونوگرافی است.